Opiskelua koronan aikaan

Opiskelua koronan aikaan

Koronaepidemia kalautti opistoa yhtä kovaa kuin muitakin oppilaitoksia. Olemme säästyneet tartunnoilta, mutta niitä välttääksemme opisto suljettiin samoin kuin muutkin oppilaitokset. Opetus kuitenkin jatkuu.

Olemme uuden keskellä. Opiston opiskelijaryhmät ovat hyvin erilaisia. Osa opiskelijoista on maahanmuuttajataustaisia luku- ja kirjoitustaitokoulutuksissa, osa suorittaa perusopetuksen päättötodistusta, osa suorittaa ammattia. Ja osa tekee avoimen yliopiston opintoja ja valmistautuu korkeakoulujen valintakokeisiin, joiden järjestäminen tänä aikana on vaakalaudalla. Ja kaikkea siltä väliltä.

Hankalimmaksi on osoittautunut työssäoppimisten järjestäminen, kun opiskelijat eivät saa työssäoppimisen paikkoja tai työssäoppimispaikatkin on suljettu. Työtä on hankalaa tehdä etäopintoina, jos tarkoituksena on hoitaa lapsia tai palvella asiakkaita kaupassa tai ravintolassa.

Yllättäen etäopetus lähti hyvin käyntiin. Miten se järjestetään, riippuu opiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan osaamisesta ja niistä välineistä, joita heillä on käytettävissään kotona.

Dokumenttikameran voi tehdä webbikamerasta.

Lukion jälkeisiä opintoja tehdään nyt Teamsissa ja Moodlessa. Opettajat pitävät etäluentoja ja opiskelijat pystyvät osallistumaan keskusteluun ja tekemään tehtäviä verkon välityksellä kotoa käsin. Kokemus on ollut se, että nyt hiljaisemmatkin opiskelijat uskaltavat osallistua.

Luku- ja kirjoituskoulutuksen opiskelijat osaavat käyttää Whatsappia, joka on osoittautunut monipuoliseksi välineeksi: sillä pystyy sekä opettaja että opiskelijat lähettämään videoita ja valokuvia. Niillä annetaan opetusta ja palautetaan tehtäviä. Sama toimii suomen kielen alkeisryhmissä.

Viimeisetkin tietotekniikkavälitteistä opetusta kaihtaneet opettajat ovat tarttuneet härkää sarvista ja työ jatkuu. Tietotekniikkaa enemmän käyttäneet opettajat ovat antaneet arvokasta vinkkiä siitä, mikä toimii. Ja lisäkoulutusta on saatu lähes päivittäin – etäopetuksena Teamsissa.

Uuden oppiminen ja uudet järjestelyt on opettajalle lisätyötä, mutta se on myös kiinnostavaa ja innostavaa. Poikkeukselliset järjestelyt vievät aikaa enemmän kuin normaali työ. Jokainen opiskelija pyritään tavoittamaan jollain keinoilla ja pitämään kiinni heistä. Yllättäen monet opiskelijat ovat ihan kartalla siitä, missä mennään ja mitä tehdään. Se myös palkitsee opettajaa työssään.

Valokyltti Hys! Opettaja puhuu.
Perhe tietää olla häiritsemättä etätunnin aikana.

Opiston etäopiskelujärjestelyiden perusedellytys on ollut se, että opettajilla on laitteet kunnossa. Opettajilla on työläppärit ja työpuhelimet, joilla saattoi aloittaa työn saman tien. Ja tvt-opettajien ja atk-tuen avulla moni asia on saatu toimimaan. Opisto on tarjonnut hyvät puitteet jo ennen pakkotilannetta.

Me selviämme tästä. Olemme oppineet paljon ja hyödynnämme oppimaamme myös jatkossa. Opiskelijoita on ikävä.

Teksti: Hanna Nurmi
koulutuspäällikkö, yleissivistävä yksikkö

Kuvat: Sampo Salmio
tietotekniikan opettaja

Julkaisemme meille ajankohtaisia asioita tai kuulumisia blogin muodossa. Ilolla otamme vastaan kaikki kommentit ja keskustelut kirjoituksiin liittyen.